Fredagsbladet 44 (2022)

Oppdatert: 9. nov. 2022

Velkommen til Lanternefest!

Kjære foreldre

Vi ønsker dere hjertelig velkommen til en av de vakre, stille og inderlige fester vi har i den mørke årstiden, Steinerskolens lysfest, neste torsdag 10.11.kl 17:00.

Vi øver lanternesanger hver dag på skolen og håper at en del av dere også har fått øvd litt der hjemme.

Festen er en stille fest, vi lar sangen klinge og lyset fra lanternene danse i den mørke natten. Vi er her, her og nå, og legger vekk hverdagspraten, SMS ‘er og blålys. Kan vi ikke sangene så lytt!

NB: Vi gjør oppmerksom på at foreldrene har ansvar for sine egne barn på denne festen!

2. klasseforeldrene baker sol, måne og stjernekaker. Disse leveres i foajeen, ferdig pakket i matpapir, 3 kaker i hver innpakning, senest torsdag morgen. Et par lærere står og tar imot dem. De kan gjerne bakes i helgen (som julekaker). Vi trenger to glutenfrie porsjoner. Tusen takk!

Av erfaring vet vi at elevene trenger litt tid hjemme før festen (få i seg litt mat, kle seg godt i varme og tørre klær) så det er fint om dere har anledning til å hente dem litt tidligere fra SFO denne dagen.

NB: På grunn av plassmangel må vi begrense antall foreldre i salen til kun én forelder pr barn, med unntak av 5.klasse foreldrene som kan komme to. De foreldrene som ikke får være med i salen, ber vi om å gå til klasserommet og tenne lanterne rundt 17.20, slik at de er tent når elevene henter dem.

Festens forløp er slik:

• Alle møter opp ved hovedinngangen 17:00. 1. klasseelevene går inn i salen sammen med én forelder, og sitter på de bakre stolrader sammen med dem, setene er merket, De resterende elevene finner sin klasselærer ute og går inn i salen med dem. Foreldrene i 2.,3A og 3B setter seg bakerst i salen og litt på sidene. Foreldre til 4A, 4B og 5.klasse setter seg på balkongen.

• Det vises lyseurytmi fra 5. Klasse, etterfulgt av en kort fortelling.

• Vandring rundt 17:30. 1. klasse elever med foreldre går ut hoveddøren og til 1.klasse huset. De resterende klassene går ut sidedøren. Foreldre møter barna sine utenfor klasserommet.

• På baksiden av skolen ved eurytmisalen står lyktemannen og venter på oss for å vise vei inn i skogen og opp til sletta. Klassene stiller opp i rekkefølge 1.kl Hasselkroken, Eikelia, 2. klasse, 3A, 3B, 4A og 4B. NB: Foreldre finner sine barn og går sammen med dem og klassen.

• På sletta ser vi et bål og danner en stor fin ring rundt den. Her det viktig at alle foreldre hjelper til med å danne en stor solkrets!

• Vi går tilbake til skolen samme vei. Her venter deilige sol, måne og stjernekaker på oss. 6. 2.klasseforeldre deler ut kaker, sammen med noen lærere.

• Festen slutter her rundt 18:30.

• Vel hjem!

Lanternekaker

Her er oppskrift til dere som skal bake lanternekaker:

1 kg hvetemel

300 g smør

Smuldres sammen

1/2 ts salt

6 eggeplommer

4 dl rømme

500 g melis

4 ts vaniljesukker

has i smørblandingen

La deigen hvile litt. Kjevles deretter ut til en ca 4mm tykk leiv. Stikkes ut med sol, måne og stjerneformer. Pensles og strøes med perlesukker.

Stek kakene på 200 grader i ca 10 min. De skal bare ha litt farge.

Halloweenfeiring på mellomtrinnet

På mandag var det som mange har fått med seg, Halloween. På mellomtrinnet ble Halloween feiret med utkledning, opptog, muffins, quiz, lek og elevopptredner!

Lanternelaging i 1. klasse

I 1.klasse jobber vi jevnt og trutt med lanterner, nå har de fått to omganger med silkepapir og neste uke skal ballongen oppi sprekkes; hvordan blir nå det??

Vi øver også på lanternesangene og de sitter ganske godt ! Vi gleder oss alle til lanternefesten og vi trenger det nå, å tenne lys rundt oss og bli minnet på at vi alle har lys inni oss også ❤️🧡💛

Honningslyngere i 4a

Endelig var det 4a sin tur til å få prøve seg på innhøsting av honnning. En veldig spennende og omstendelig prosess, og vi fikk brukt bivoksen til å støpe lys!

VISMA FLYT SKOLE - skolens nye skoleadministrative system

Svært mange foreldre har nå tatt i bruk systemet, og det er flott. Både meldinger og fraværsregistrering mottas daglig av klasselærerne i systemet, og gjør skolehverdagen enklere her på huset.

Husk å aktivere brukeren din både på web-versjonen og i appen Min Skole. Appen kan dere ta i bruk allerede nå, her går meldinger til og fra skolen, og dere fører fravær. Webversjonen har et par tilleggsfunksjoner, som dere kan gjøre dere kjent med. Fra 1. januar er alle funksjonaliteter tatt i bruk, og alle foreldre skal ha aktivert sine brukere. Her finner dere brukerveiledning:

Hvis du har problemer med innlogging kan du ta kontakt med skolen, så hjelper vi deg videre. Du finner mer informasjon om VFS på skolens nettsider.

Har du noe til overs?

Nå som den mørke tiden er over oss, er barna på SFO mye mer innendørs og leker. Vi ønsker oss derfor ting dere kanskje har til overs hjemme? Ting vi ønsker oss nå, er blant annet:

• Høyttalere

• CD'er (klassisk, rolig instrumental, "yoga/spa/zen"-plater)

• Spill

• Puslespill

• Hobbyutstyr

• Garn

• Lego

• Duplo

• Kapla

• Fotballer

• Skinnfeller til å sitte på

• Planter (avleggere er topp!)

Jule vasker seg ikke!

Denne sangen synger vi i tysktimene på mellomtrinnet for tiden, til mye latter fra barna. Gerhard Schöne er en visesanger fra tidligere Østtyskland. Sangen er om ei jente, Jule, hun er så pen, alle er begeistret når hun kommer og sier «Hmm», og når hun snakker, sier alle «Ah», men når man lukter henne, da er det «Iiih!», siden hun aldri vasker seg. Heldigvis går det bra, til slutt kommer det nemlig en god fe som tar Jule i hånda og setter henne i badekaret. Da lukter Jule endelig godt og historien om henne ender bra.

Jule wäscht sich nie

Ein hübsches Mädchen ist die Jule Sie geht auch gerne in die Schule Nur eines finden alle schlecht: Dass Jule sich nicht wäscht Sieht man sie kommen heißt es " Hmm" Hört man sie reden, heißt es " Ah" Doch riecht man sie, heißt es " Iiiih" Denn Jule wäscht sich nie.