Fredagsbladet uke 20, 2022

Oppdatert: 20. mai 2022

Takk for et feiende flott 17. mai-arrangement!

Hjertelig takk til alle foreldre i 4.klasse!

For et fantastisk flott, vakkert, velsmakende, klingende og hyggelig 17.mai arrangement.

Nils Holgersson

I 3a får de følge med Nils Holgersson på hans vidunderlige reise igjennom Sverige på en gåserygg om dagen!

Vårens gyldne lys

I 5B har vi fokusert på våren og det gyldne lyset som har omgitt oss så langt. Bjørkestammen skiller seg ut i skogen og den har vi også tatt en nærmere titt på i samme motiv. Her har elevene jobbet med fettstifter, og deretter malt med akvarell.

Takk for alle gode bidrag til 17. mai

Tusen takk for all den gode maten dere disket opp med til festen på 17. mai. Det ble et riktig festmåltid! Nå står alle serveringsfatene, skålene, bestikket og kakefatene i kjelleren under foajeen. Husk å hente det så raskt som mulig.

Reklame for den greske kultur

6. Klasse skriver reklame for den greske kultur i antikkens tid. Det kan høres slik ut:

" I Hellas er det masse nydelige bygninger laget av marmor. Det er vakre malerier og statuer. Du kan se teater, både komedier og tragedier. Alle kan stemme."

" Kom til Hellas hvis du vil på teater! Kom til Hellas, vi har alt du trenger: oliven, fantastiske bygninger og skulpturer, filosofer og vismenn, demokrati og samhold. Vi anbefaler deg en reise til oss, for her kan du delta i de olympiske leker."

" Vi anbefaler at du reiser til Hellas, verdens beste sted. Her kan du spise den beste maten, oliven! Vi har de flotteste bygningene laget av marmor og leire.

Det er nydelig kunst her, både malerier og skulpturer som vi har laget selv.

Om det er noe du lurer på så har vi orakelet her. Orakelet kan svare på alt du måtte lure på!

Om du blir sulten tilbyr vi deg det beste olivenmåltidet. Du kan også gå på teater og se en morsom komedie eller en trist tragedie."

Foto: Platons liknelse av sjelen. Vognkjøreren er vår tanke og visdom. Den hvite hesten representerer måtehold, mens den sorte er tapperhet. Den ene vil kraftfullt fremover og den andre holder tilbake. Visdomsfullt må vognførere finne balanse mellom kreftene, til sjelens helbred.

Kjære foreldre ved skolen,

Under finner dere invitasjon til et brennende aktuelt tema som vi som skole setter pris på. Tema tas ofte opp på foreldremøter hos oss og å få høre disse to anerkjente forskerne blir flott!

Øystein Gilje er utdannet lærer og har forsket på bruk av digitale hjelpemidler i skolen. Per Brodal er professor i nevroanatomi og har forsket på hjernens funksjonalitet i forhold til læring.

Håper at mange finner veien til Hellviktangen Kunstkafé på tirsdag!

Nå kan du søke om julemarkedsmidler! Søk innen 23 mai

Har du en idé til et prosjekt som kan gjennomføres på skolen? Et prosjekt kan handle om alt mulig; utbedring av uteområder, kulturelle happenings, utstyr, trehytter, bygging av scene utendørs – nesten hva som helst bare det styrker skolens sosiale, kulturelle eller pedagogiske virke og kommer elevenes fellesskap til gode.

Hvordan søker du?

Du fyller inn dette enkle søknadsskjemaet innen fristen 23 mai

Retningslinjer for disponering av overskudd fra julemarkedet på Rudolf Steinerskolen Nesodden

1. Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) disponerer overskuddet fra julemarkedet på Rudolf Steinerskolen Nesodden.

2. Formålet med midlene er å styrke skolens sosiale, kulturelle og pedagogiske virke.

3. Midlene tildeles etter faus vurdering av innkomne søknader.

4. Lærere, elever og foreldre kan søke.

5. Alle som tildeles midler plikter å rapportere til FAU etter at prosjektet er gjennomført.

6. Hvis man ikke har benyttet seg av bevilgede midler før høstferien må man søke på nytt året etter.

7. Prosjektene skal komme fellesskapet på skolen til gode, og søknader som bare gjelder én klasse faller utenfor.

Viktig å forankre prosjektet i forkant av søknad

Et viktig suksesskriterium for alle prosjekter er at de er godt forankret på skolen, det kan være med lærerkollegiet, med daglig leder eller med vaktmester for eksempel, avhengig av hvilken type prosjekt det er snakk om. Dersom prosjektet for eksempel krever lagringsplass er det viktig å sjekke ut med vaktmester (NAVN + epost) på forhånd hvordan dette eventuelt kan løses.

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med FAU v/Steen Steensen (90919977)

Eller på epost til julemarkedsmidler@gmail.com

FAU savner kakespadene sine!

To av FAU sine kakespader ble borte på 17. mai. Vi antar at noen fikk med seg feil kakespade hjem da de hentet sine fat. Det ligger igjen andre lignende kakespader på bordet under trappen ned til toalettene der andre former og fat også ligger.