Fredagsbladet uke 43 (2022)

Visma Flyt Skole, skolens nye skoleadministrative system

Kjære foresatte, skolen har nå tatt i bruk sitt nye skoleadministrative system; Visma Flyt Skole (VFS). Vi vil gradvis ta i bruk alle funksjonaliteter i systemet, men fra mandag neste uke er følgende i bruk:

• Fravær

• Meldinger

• Anmerkninger

Som foresatt logger du på webversjonen av Visma Flyt Skole med ID-porten (BankID, MinID, Commfides eller Buypass). Her har du tilgang til blant annet:

• Sjekke at kontaktinformasjon og personinformasjon for elev og foresatte er riktig

• Gi samtykker

• Følge med på fravær, merknader, vurderinger og karakterer (for 10. klasse) som er ført på eleven. Fravær og merknader kan du også se i foresatt-appen.

• Se hvilke faggrupper og faglærere eleven har

Vi ber om at dere logger inn i webversjonen og aktiverer deres bruker. Her finner dere

VFS Steinerskolen Nesodden:

Foresatt-appen Min Skole:

Steinerskolen på Nesodden bruker Visma Flyt Skole sin foresatt-app Min Skole som kommunikasjonskanal mellom foresatte og skolen. Meldingsfunksjonen erstatter SMS og epost til lærerne og ansatte ved skolen. Korte meldinger sendes i appen, for lengre meldinger anbefaler vi at dere logger på webversjonen.

Min skole - foresatt-app har disse hovedfunksjonene:

• Sende og motta meldinger mellom foresatte og skole

• Foresatte kan registrere fravær på egne barn

• Foresatte kan få varsler fra skolen om fravær/anmerkninger

• Tilgang til digitale skjemaer via lenke i app-melding

• Foresatte til barn på SFO kan se tidspunkt for når barnet er sjekket inn/ut på SFO

• Foresatte til barn på SFO kan registrere merknader/avtaler/beskjeder (både for enkeltdager og repeterende merknader) for egne barn

Dere kan lese mer om Min Skole-appen på skolens hjemmesider:

Her finner dere også mye nyttig informasjon: Min Skole-app for foresatte VFS

Vi ber om at alle foreldre laster ned appen fra Google Play eller App Store, og logger inn i denne i helgen. Allerede fra i dag kan dere sende meldinger og føre fravær i appen.

Foresatte som ikke har smarttelefon og dermed ikke kan ta i bruk appen, kan logge inn på webversjonen av Visma Flyt Skole, og sende meldinger til skolen derfra. Her kan det også føres fravær.

For foreldre, finnes det et svært nyttig temahefte, som kan være fint å lese igjennom. Dette finner du her: Brukerveiledning for foresatte i Visma Flyt Skole

Tilgang

Dersom du har problemer med tilgang som foresatt, tar du kontakt med skolen.

Ytterligere funksjonaliteter

Skolen vil i de kommende ukene ta i bruk alle mulighetene systemet tilbyr. Dere vil bli fortløpende orientert om når dette skjer. Fremover er det derfor kun de grunnleggende punktene under vi ber om at dere tar i bruk:

1. Føre fravær. Dette er enklest i appen, men kan også fint gjøres i web-versjonen.

2. Meldinger. All kommunikasjon til lærerne og skolen sendes nå i meldingsfunksjonen til Visma. Enten i i appen, eller i web-versjonen. Dere vil også motta meldinger og informasjon fra skolen og lærerne til ditt barn i Visma.

Skolen har gjort seg kjent med systemet de siste ukene, og er svært fornøyde. Vi ønsker at overgangen skal gå så lett som mulig, ta kontakt dersom du har spørsmål etter å ha gjort deg kjent med både webløsningeng og appen.

Lanternefest 10.11.

​t me. Kjære foreldre, nå nærmer det seg høstens mest stemningsfulle markering her på skolen, den årlige lanternefesten. Det synges høylytt i klasserommene, og vi regner med at dere også hører sangene hjemme. Under finner dere lydfiler av sangene vi synger mens vi vandrer. Øv på sangene hjemme, det er gøy når alle er med og synger!

Litt viktig informasjon:

Vi møtes i den store salen kl. 17.00.

1. klasse: en forelder per elev sitter sammen med sitt barn på de bakerste benkeradene.

2. klasse, 3. klasse og 4. klasse sitter sammen med lærerne på de andre radene. For disse trinnene kan èn foresatt per elev sitte på balkongen. De resterende foreldrene som vil være med på lanternevandringen, som starter ca kl 17.25., kan vente i klasserommene til ett av varna sine, og tenne og gjøre klar lanternene i klassen. Festen avsluttes ca kl. 18.30.

Lanternekaker

Foreldene i 2. klasse er ansvarlig for å bake sol- og månekaker. Disse skal leveres i foajeen torsdag morgen, ferdig pakket i matpapir, tre kaker per pakke. De kan veldig gjerne komme i kakeboks eller kurv, slik at det blir enkelt for de som skal servere.

Mer detaljlert informasjon kommer neste uke, til da kan dere kose dere med sang hjemme.

Lanternekaker:

1 kg hvetemel

300 g smør

Smuldres sammen

1/2 ts salt

6 eggeplommer

4 dl rømme

500 g melis

4 ts vaniljesukker

has i smørblandingen

La deigen hvile litt. Kjevles deretter ut til en ca 4mm tykk leiv. Stikkes ut med sol, måne og stjerneformer. Pensles og strøes med perlesukker.

Stek kakene på 200 grader i ca 10 min. De skal bare ha litt farge.