Fredagsbladet 17 (2024)

40-årsjubileum

Endelig var uken vi har ventet på her - jubileumsuken! Som vi har planlagt, øvd til og organisert - og for en uke det ble! Onsdag blåste vi det hele i gang med vimpelfest og kake til hele skolen, og elevene fikk en fantastisk silkefallskjerm i gave. Vi feiret med høytidelig flaggheising og fødselsdagssang, og stor feiring i skolegården.

Torsdag var det premiere på jubileumsforestillingen, med en fullsatt sal! Foreldre, søsken og besteforeldre fikk se hva Steinerskolen virkelig kan by på, og elevene viste oss nydelig sang, eurytmi og samarbeide, ispedd viktige og gode taler, og noen humorinnslag - det er gøy å kunne le litt av seg selv i blant ;)

Men alt var oppvarming til i går kveld da det brakte løs med stor fest. Vi fikk besøk av 150 feststemte gjester til en storslagen markering av at skolen vår har blitt hele 40 år. Fra den aller første 1.klasselæreren til de første foreldrene ved skolen, tidligere styreledere og styremedlemmer, regnskapsførere og revisorer, elever fra de første små klassene, til nåværende lærere og foreldre, ledelse - vi var alle samlet. Jubileumsforestillingen begeistret og rørte tilskuerene, og innledet festkvelden. Vår mangeårige støttespiller på Hellviktangen og nå bestemor ved skolen Bente Westergaard stilte med fantastisk mat, tusen takk! Vi fikk flotte taler, og det var mange gledelige gjensyn. Vi fikk også presentert den spennende nye strategien og 5-årsplanen til skolen, som styret har jobbet med den siste tiden.

Det ble en usedvanlig hyggelig kveld, og i dag er vi takknemlige, glade, litt slitne, veldig rørte og ikke helt så lite stolte heller. For en skole vi er - nestorer og grunnnleggere, lærere, ledelse, samarbeidspartnere, foreldre og sist men ikke minst - de viktigste - barna. Nå gleder vi oss til de 40 neste! Gratulerer med dagen, Rudolf Steinerskolen Nesodden.

Vimpelfest med kake onsdag 24.4.

Glimt fra jubileumsforestllingen torsdag 25.4.

Jubileumsfest fredag kveld:

Festpyntet skole med 3. klasses malerier

Hele skolen har hatt jubileumsuke full av sang og øving! i 3. klasse har vi også snakket om jubileum og fest, og hvordan vi til fest og høytider har lyst til å pynte. Dette gjør vi i alle kulturer. Noen med å male på seg selv eller på tekstil, bruke sand, ris, henna og farger. Det er former og mønster som vi også kjenner igjen i vår kultur. 3. klasses form tok utgangspunkt i spiralen, og resultatene ble fantastiske som dere ser!

Mariannes tale til Rudolf Steinerskolen Nesoddens 40-årsdag

Takk for at dere har tatt dere tid til å dele kvelden med oss. Tusen takk til dere foreldre og dere læreres store innsats for 40 år siden og helt frem til nå. Skolen hadde ikke vært den blomstrende 40-åring uten deres store innsats!

Vi har nå 304 elever fra 1.-10, vi har 44 årsverk og 60 ansatte.  Vi er den nest største steinerskolen i landet, selv om vi bor i en relativt sett liten kommune.

Har steinerskolen like stor berettigelse i dag? Har vi sterke grunner for å stå på barrikadene og kjempe mot lavere statstilskudd, fordi vi mener at vi er et skoleslag som er verdt at skal bestå? Jeg mener ja, vi får stadig større ansvar for å fortsatt bestå.

Tenk på alt som har skjedd i verden siden steinerskolen ble grunnlagt i 1919! I Europa hadde allerede den gang menneskenes livsverden endret seg fra det landlige, naturforbundne hvor hverdagslivet var integrert i naturens og årsløpets rytmer til urbanitet med industri og menneskeskapt verden. I dag, over hundre år senere, har vår livsverden endret seg radikalt igjen, fra urbanitet til det man gjerne kaller den digitale tidsalder. Og ikke minst gjennom sosiale medier blir vår livsverden stadig mer virtuell. Dette skal vi stå i og vi skal bejae det, men vi skal samtidig balansere det ut ved hjelp av de aller viktigste steinerpedagogiske grunnpilarene, der mennesket står i midten. Derfor vektlegger vi:

Mellommenneskelige relasjoner og tilknytning, sanseerfaringer i naturen og skolehagen, lek og kunst, langsomhet, fordypning og konsentrasjon, undervisning med blikkontakt og ekte møter fra lærer til elev.  Denne opplevelsesrike undervisning i småskolen skal forvandles til bevegelighet i tenkningen i ungdomsalderen og gi elevene våre sitt etiske kompass. På den måten blir de engasjerte og frie samfunnsborgere, som følger sitt hjerte i yrkesvalg, og med vilje til å være skapende i sine egne liv, så vel som i sine medmennesker og samfunnets liv. Verset for barneskolen, ved skoledagens slutt sier noe om dette:

Alt som jeg i dag fikk lære vil jeg i mitt hjerte bære.

I mitt hjerte skal det gro som et frø i fred og ro.

For å bli til hjelp for andre som med meg på jorden vandre.

VÅRKAFÉ for hele familien!

10 A og 10 B Rudolf Steinerskolen Nesodden arrangerer VÅRKAFÉ for hele familien.

Søndag 5. mail vil 10-trinn på Rudolf Steinerskolen arrangere vårens vakreste eventyr- VÅRKAFÉ

Det hele foregår klokken 12.00- 16.00 i foajeen/utendørs ved Rudolf Steinerskolen på Nesodden, Skolefall.

Her kan hele familien gå på en vårlig og annerledes kafétur, med artige innslag fra 10-trinnet, ansiktsmaling, leker, popcorn, musikalske innslag, kjøp av delikatesser, plantemarked med planter, tomater, frø og mye mer... Og selvsagt kaffe og kaker! Alle inntekter går uavkortet til 10-trinn sin tur til Færøyene.

mvh/ Dugnadskomiteen.