hannevestre9

Fredagsbladet 5 (2024)

Skidag

Onsdag var det endelig en veldig etterlengtet skidag for ungdomstrinnet. I år var det Brattbakken som var vertskap for elevene våre, og vi fikk heldigvis minusgrader og masse ny snø! Nederst i bakken hadde vi rigget opp grill, og elevene grillet både pølser, pizza og ostesmørbrød.

Venus eller hulemaleri?

Foreldrene på ungdomstrinnet hadde felles foreldremøte tirsdag 30.1 hvor de i den pedagogiske delen ble fortalt om kunsthistorie i 10. klasse. Etter foredraget fikk de selv prøve seg som elever, og kunne velge mellom leire eller pastellkritt. Inspirasjonskildene var Venus fra Willendorf eller hulemaleri, den samme oppgaven som elevene i 10. klasse fikk sin første dag i perioden. Det var god stemning og mange flotte bidrag!

Den industrielle revolusjon

9. klasse har begynt på Den industrielle revolusjon, og denne uken har maling av fabrikkbyer vært en del av rytmisk i hovedfag. Bildene er collage, først malt og deretter klippet og limt.

Karneval!

Nå nærmer vi oss med stormskritt den viktigste dagen i vinterhalvåret. Det synes i alle fall de fleste elevene, kan det virke som! Det snakkes allerede i ganger og i klasserom, det planlegges i friminuttene og diskuteres etter skolen. "Hva skal du være i år?" "Skal vi kle oss ut som det samme?" "Husker du i fjor?!"

Hva er det snakker vi om? Jo, det er jo selvfølgelig det årlige Steinerskolens karneval!

Steinerskolen er viden kjent for de store og flotte festene sine, og vi slår virkelig på stortromma denne dagen.

Alt som kan krype og gå har kledd seg ut etter alle kunstens regler, og det er så gøy å se alle de stolte og glade barna (og ungdommene!) i sine flotte kostymer. Vi har også en hel del lærere som legger sjela si i svært forseggjorte kostymer, så vi anbefaler de som har mulighet til å titte innom!

Som vanlig er det faste kostymekategorier for de lavere trinnene, mens for ungdomstrinn, foreldre og ansatte er det nytt tema hvert år. Naturlig nok knytter seg derfor alltid stor spenning til hva som er årets tema.

Hva har vi valgt i år? Universet! Vi gleder oss til å se både romskip, planeter, marsboere, raketter og annet moro. Vi lover bilder i Fredagsbladet før vinterferien.

Men Steinerskolen er jo ingenting uten våre flotte foreldre, og uten dere og den fantastiske hjelpen dere bidrar med, blir det heller ingen fester. Derfor håper vi dere leser informasjonen under nøye.

VELKOMMEN TIL KARNEVALSFEST!

«Universet»

FREDAG 16. FEBRUAR 2024

Åpen balkong

for foreldre som ønsker å være med på festen!

Program for dagen:

Kl. 08.30: Alle elever møter opp i sine klasserom.

10a og 10b møter på scenen!

Kl. 10.00 – 10.50: Forestilling i salen ved 2. – 6.klasse.

10. kl. konferansier!

Kl. 10.50 – 11.30: Pause m/servering og samba-musikk og dans!!!

Kl. 11.30 – ca.12.10: Forestilling i salen ved 7.-10.kl. samt. Lærere!

10.kl konferansier!

S F O holder åpent etter karnevalet fra og med 12.30

Hva elevene bringer med hjemmefra:

2.kl

·       Hver elev tar med 6 skolebrød – oppskrift i fredagsbladet om du trenger. Elever med gluten/melk-intoleranse tar med boller etter egen oppskrift, godt innpakket og merket! Leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

·       Utkledningstema: Eventyr

3.kl.

·       Utkledningstema: Dyr

4a

·       Utkledningstema: Yrker

4b

·       Utkledningstema: Yrker

5a

·       Utkledningstema: Vikinger/Norrøne guder

5b

·       Utkledningstema: Vikinger/Norrøne guder

6.kl.

·       Utkledningstema: Indere/Persere/Egyptere

7a

·       Hver elev tar med 1 liter/stor flaske ublandet solbærsirup som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

·       Utkledningstema: Romere

7b

·       Hver elev tar med 1  liter/stor flaske ublandet solbærsirup som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

·       Utkledningstema: Romere

8.kl

·       Hver elev tar med en pakke wiener-pølser, kjøtt eller vegetar, og en pakke lumper/eventuelt glutenfrie, som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

9.kl.

10a

·       Hver elev tar med en pakke wiener-pølser, kjøtt eller vegetar og en pakke pølsebrød/eventuelt glutenfrie, som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

10b

·       Hver elev tar med en pakke wiener-pølser, kjøtt eller vegetar, og en pakke pølsebrød/eventuelt glutenfrie, som leveres skolekjøkkenet fredag morgen!

Oppskrift Skoleboller

Her er forslag til oppskrift for skoleboller. Har du barn med allergi, baker du etter ditt barns behov og merker bollene. Denne oppskriften gir 15 boller, så den kan fint halveres - hver familie som skal levere boller skal kun levere 6 stk.

Informasjon fra Ledelsen/FAU

Vi har i samråd med FAU blitt enige om å stoppe all servering av godteri ved skolen vår. Vi vil derimot fortsatt servere bakst i forbindelse med årstidsfestene, så noe sødme vil det være en gang i blandt :-) .

På vegne av FAU og kollegiet

Marianne

コメント