hannevestre9

Fredagsbladet 9 (2024)

Annie!

Endelig skal vi få se resultatet av niendeklasses iherdige jobbing de siste ukene. Mye svette, tårer, søvnløse netter og terping har gått med, men endelig er vi klare. Det kommer en dag i morgen!

Vi ønsker dere derfor hjertelig velkommen til årets skuespill på Steinerskolen.

Annie er musikalen  som har fortryllet både store og små i hele verden gjennom en årrekke. Musikalen handler om Annie, den sjarmerende foreldreløse  jenta som får sin livs mulighet når en ensom milliardær trenger noen å  tilbringe juletiden med. Bakteppet er storbyjul i New York på  1930-tallet, og forestillingen består av både intriger, glede,  sentimentalitet og humor.

Vi har valgt å tilpasse stykket litt, det er nemlig snart påske på Nesodden!

«Annie» er en av de mest kjente familiemusikalene i verden og hadde sin urpremiere på Broadway i New York i 1977.

Dette blir en fest for hele familien og en musikal du garantert må få med deg!

Lørdag 9. mars, i Skoklefallsalen. Vi viser to forestillinger, kl. 12.00 og kl. 15.00.

Pris: 100,- voksne, 50,- barn

Forhåndssalg av billetter: https://nettskjema.no/a/annie

PS: Det er åpen kafé i foajeen før og etter forestillingen.

Formtegning i 2. klasse

I 2. klasse har denne uken vært viet til formtegning. Barna har arbeidet stille og konsentrert, og kost seg med silkebøkene sine. Her ser du noen av resultatene, trykk på høyrepilen så klikker du deg igjennom hele galleriet.

Lofotfisket i 4A

4A lærer for tiden om Lofotfisket, fritt gjenfortalt etter Johan Boyer: siste viking - farefulle ferd og kampen med elementene. Slit og menneskenes arbeid og samhold - havet gir og havet tar!

3. klasse lager månen

Gjennom samtaler kom klassen frem til størrelse og hva som kunne bli en bra form på scenen som skilte seg ut sammen med andre runde ting som planeter, solen og jorden.

Barna jobbet frem månen formet som en halvmåne i hønsenetting. Få hadde brukt tang før og det ble en utfordring som var spennende. Barna målte opp mel og vann og laget eget lim.

Med flere lag revet avispapir dekket barna formen. Barna malte gule ark til slutt, som ble til måneoverflaten.

Fra Halmhuset

8. klasse har jobbet seg gjennom skraveringsteknikker, øyets oppbygning og hodets proporsjoner. Nå er de snart ferdige med portrettene som er laget med overføringsteknikk og forstørrelse ved hjelp av rutenett. De blander sin egen sorte maling, og henter frem ulike valører av mørke og lys, og resultatene blir så flotte!

Vakre skjell

10. klassene har startet modelleringsperioden med å forme skjell, og vi har akkurat hatt første glasurbrann. Det er litt magisk!

Vottestrikk i 6. klasse

6. klasse har strikket votter som siden toves for å bli vindtette og varme. Det ble laget pannebånd i flettestrikk (!) som ekstraoppgave for de raskeste strikkerne. Sett slikt!

Geometriperiode i 7B

Når elevene kommer litt oppover i klassene, er det utrolig gøy å se kunstverkene de får til i det som mange kanskje tror at er kjedelig, nemlig geometri. Men se så flott det blir når det bearbeides på denne måten!

Håndarbeidsperiode i 7A og 7B

I begge syvendeklassene har vi hatt periode i håndarbeid, hvor de blant annet lærte seg grunnleggende bruk av symaskin. Det ble laget forkle med lommer og annen morsom pynt, og små nåleputer til knappenåler.

Litt informasjon!

Det ligger mye ting igjen på skolen som gjerne vil hjem til sine respektive eiere. Det er fat og kjøkkentøy, men også en del klær, sko og tøfler.

Dere finner alt av fat til høyre for inngangen i hovedbygget, og alt av klær i underetasjen under foajeen.

Nå er det også blitt bare veier, og mange foreldre har tatt sine høyt elskede kassesykler ut av garasjen. Vi ber dere innstendig om å bruke sykkelveien (eller gang- og sykkelveien) når dere skal inn på skolens område. Det er ikke anledning verken for vanlige sykler eller kassesykler å sykles på lærerparkeringen eller på skolens område. Syklene må også parkeres ved sykkelparkeringen.

Takk for at dere ikke sykler på lærerparkeringen (her har vi hatt 2 nesten-ulykker med kassesykler i høy fart etter vinterferien), og ikke sykler ned til SFO eller 1.klassebygget. Sammen skaper vi en trygg skolegård for alle barna.