top of page
utrinn2.jpg
8. KLASSE

De første årene på Steinerskolen fikk elevene et imaginativt eller indre billedmessig overblikk over verdens fenomener på en slik måte at menneskers moral og handlinger sto i sentrum. I 8. klasse har overblikket skiftet karakter. De indre bildenes og mytenes moralske landskap byttes ut med konkrete fenomener som kan iakttas med sansene, oppleves med hjertet og forstås i tenkningen. Puberteten medfører en overgang både fysisk og følelsesmessig, og den innebærer et ugjenkallelig farvel til barndommen.

Vi understreker denne tilstanden ved å la fagene invitere til nyoppdagelse og utforskning av det grenseløse: vi skal studere himmelrommet, vi skal forbi materiens fysiske grenser i kjemien, og vi skal inn i menneskekroppen. Fremdeles beholder vi en helhetlig tilnærming til fagstoffet – det være seg klodens geografi, stjernehimmelens bevegelser, forbrenningens kjemi eller trekantens uendelige transformasjoner – helhetsblikket gir en viktig erfaring av det mønster som forbinder alle delene.

I fagene dreies også blikket ut mot verden og nye sammenhenger. I historiefaget er de store oppdagelsene og renessansetiden temaer som bidrar til å øke forståelsen for vår kultur og se nye sammenhenger. Historie, geografi og astronomi henger nøye sammen dette året og synliggjør vår tilhørighet i en global sammenheng – det jeg gjør har konsekvenser for andre og for jorden. Samtidig må behovet for tilhørighet til fellesskapet balanseres mot det å være seg selv. I dette arbeidet er jakten på gode rollemodeller av betydning. Historiske skikkelser som Galileo Galilei, Jeanne d´Arc og Leonardo Da Vincis biografier er fortellinger om enkeltmennesker som fulgte sin egen overbevisning på tvers av det etablerte, og som gir grenseløse perspektiver på hva et menneske kan oppnå, både i egen utvikling og i verden, på egne og andres vegne.

Hentet fra “ Fra Askeladden til Einstein – kunnskap i sammenheng”

 

I år har vi én åttendeklasse på ungdomsskolen med 26 elever. Kontaktlærer for klassen er Maria Thulesuis. I tillegg underviser disse faglærerne på 8. trinn: Edvard Leknes/Kyrre Sommerstad, Line Strømnæss, Camilla Levin-Erichsen, Maria Meling og  Mina Meling.

LEKSER:

Uke 15, 2024

Si din mening om  klassevise volleyballdager? HER

English homework

Due date: April 22.

1. Please read at least 3 chapters in your Malala book. 

 

Norsk til torsdag mandag 22. april:

Les teksten du har valgt (novelle, debattinnlegg, fagtekst eller dikt). Les i tillegg spørsmålsdelen og annen tekst som høre til sjangeren du har valgt. Les grundig og forbered deg godt, slik at du kan jobbe effektivt og godt i norsktimen på mandag. Fagsamtalene starter opp torsdag 25. april.

Fagsamtaler utgjør en viktig del av den muntlige vurderingen i norskfaget.
 

Tysk:
 


Matte: Frivillig Innføringslekse til fredag 26. april. 

Vi øver til prøve i pythagoras. Du kan løse disse oppgavene og sende meg et screenshot av resultatet ditt.

http://www.rasmus.is/No/T/U/ST20P01.HTM

Husk at det er leksetime direkte etter mattetimen på tirsdag. 

Mål for perioden:

Vi skal bli kjent med de fire geometriske steder og konstruksjon av vinkler. Vi skal også med nøyaktighet konstruere speiling om en linje, projisering gjennom et punkt. Ut i fra dette bygger vi opp ferdighetene til å mestre mer komplekse konstruksjoner av tre- og firkanter ut fra instruksjoner gitt i tekst. Vi skal bruke pythagoras læresetning til å kontrollere om en trekant er rettvinklet eller ikke. Til slutt bruker vi pythagoras til å beregne ukjente sider i rettvinklede trekanter.

Læringsmål:

Kjenne de fire geometriske stedene.

Mestre alle de grunnleggende konstruksjonene.

Kunne bruke passer og linjal til å kunne utføre konstruksjoner med presisjon.

Kunne konstruere trekanter ut i fra beskrivelser gitt i tekst.

Kunne finne ukjente sider i rettvinklede trekanter ved hjelp av Pythagoras.


Regler for regning med brøk: https://youtu.be/PUI7mz4ju0g

Litt mer krevende brøkregning: https://youtu.be/ABSixrrSR6Y

Kroppsøving:

Power point fra treningslære. Leveres 25 mars.

Ressurser:

Matte: 

Ligningsregler: https://youtu.be/oPanYfuiovI

Regneregler for + og - med snille brøker: https://youtu.be/D3e9_f0lKu0

Regneregler for + og - alle brøker: https://youtu.be/ABSixrrSR6Y

Oppsummering alle fire regnearter med brøk: https://youtu.be/PUI7mz4ju0g

IMG_20240411_123157_edit_4454280412861 (1).jpg
IMG_20240411_123213_edit_4395403303495 (3).jpg
Utrinn.jpg
bottom of page