Fredagsbladet 17 (2023)

Landbrukspraksis

9A har en fantastisk uke på Solli gård. De hugger ved, planter grønnsaker, graver og luker, lager mat, murer, klipper sau, mater høner og mye mer. For en gjeng, og for en uke!

Livet på SFO

2kl på sfo har hatt noen fine vårlige dager på englebanen på lavvodag. Stor stas for klassen med nye plasser å leke! Også på tvers av trinnene, her kan det plutselig bli fotballkamp mellom 2 og 5 klasse!

Lysflammen, historien om Raniero

En helt særskilt verdifull fortelling om det menneskelige, er Selma Lagerlöfs "Ljuslågan". Lysflammen, eller ofte kalt historien om Raniero i skolesammenhengen. Den rå og brutale italienske krigeren, Raniero, hadde gang på gang såret sin hustru. Hennes kjærliget var som et gyllent teppe som langsomt ble besudlet av hans egoistiske gjerninger. Da hun forlot ham, la han ut med korstog for å befri Jerusalem i Middelalderen. Men også for å imponere henne ved å utføre en bragd.

Med grufull kraft lyktes de, mens kristne idealer druknet i blodbadet. Den brautende, stolte krigeren kunne feire seieren i sitt krigstelt, med et lys brennende på bordet. Det lyset var tent ved den hellige kirkes grav, og var hans gjeveste krigsbytte. En klok narr trer inn i feiringens midte.

I et veddemål kommer Raniero til å love å bringe den hellige flammen helt hjem til Firenze!

Slik begynner en reise ytre og indre, gestaltet av ett enkelt menneske, men med åpenbar allmennmenneskelig gyldighet. Det er ikke troen som forvandler dette eksempelet på et menneske, men menneskemøter og handlinger. Man kan også se historien som bilde på dannende møter for hele kulturer i historien. Fortellingen og dens motiver kan tilpasses ulike alderstrinn, og er ofte brukt i 3. klasse og 7. klasse.

Her følger malerier fra 7. klasse underveis i historien.

Kjepphestproduksjon

Første klasse er nå i full gang med å lage kjepphestene sine, sånn som alle førsteklassinger på Steinerskolen på Nesodden har gjort før dem!

Vi startet i finværet forrige uke med å spikke på stokkene som skal brukes; alle fikk sage sin stokk til passenende lengde og så startet spikkingen.

Herlig å spikke i selje, mykt og lett. Det arbeidet skal fortsette når våren kommer tilbake i neste uke!

Men vi startet egentlig prosessen for lenge siden med å fingerhekle tømmene; mang en morgen er brukt til det og nå er barna rene fingerhekleeksperter!

Ullsokkene ble så stappet med deilig myk saueull og denne uken har hodene fått øyne og mule. Så skal ører sys og festes på hodet.

Tenk nå er det ikke lenge før også dette kullet skal ri over fra første til andre klasse på disse fantastiske selvlagde skapningene!

De flotteste riddere!

Men først må hestene få man som skal flagre i vinden og det er en møysommelig prosess å lage!

Hopla!

Tur til Sletta for 6. og 3. klasse

På onsdag gikk 6a,6b og 3b på tur til» sletta». Der ble botanikkundervisningen flyttet ut i naturen. Fint, å se elevenes samspill på tvers av klassetrinnene. Hvordan de eldre elevene gav omsorg og oppmerksomhet til de yngre elevene både i lek og i arbeidsoppgaver som skulle utføres.

3b, er nå inne i en bie periode, og det skrives og tegnes. I norsktimen lager elevene tegneserier, og to ganger i uken har de formtegning. Vi regner selvsagt også i 3b, og det både med addisjon, subtraksjon, multiplikasjon, divisjon og nå lærer vi oss posisjonssystemet vårt. Det er litt komplisert, men vi klarer nok det også.

Ulven fra Gubbio

3 A på vei til Eurytmisalen for å spille sitt skuespill: Ulven fra Gubbio med prolog.

På tide med Natteravnordning igjen

Hei, kjære foreldre!

Alværn og Tangenåsen ungdomsskole har vært før oss i natteravnsturnusen på halvøya og disse skolene melder om stort engasjement og villighet til å gå blant foreldrene. Det er fantastisk!

Nå er det Steinerskolen sin tur, og siden vi har færre foreldre på ungdomstrinnet på vår skole er det behov for å oppfordre fler til å gå. Så selv om du har barn på barne- eller mellomtrinnet, eller er ungdomsforelder til en ungdom som sjelden er ute, så håper vi at flere vil være med å gjøre det litt tryggere for alle ungdommene på Nesodden.

Første anledning er nå på søndag, 30. april - kl 21-24

Oppmøte: utenfor Tangenten

Vi går alltid i grupper på minimum 3 personer.

Meld ifra til faumailen@gmail.com om du kunne tenke deg å bli med!

Vennlig hilsen FAU

Husk påmelding til vårens dugnad!

Søndag 7. mai kl 11-16.

FAU har foreløpig mottatt 70 påmeldinger, så dette blir strålende! Dersom du ikke har fått meldt deg på ennå så gjør det i løpet av denne helgen. Da blir det enklere for oss å planlegge matmengde og arbeidsoppgaver i forkant av dugnaden.

Bruk påmeldingsskjemaet: https://forms.gle/J7TmHbY29SfBWAHWA

Følg med i neste ukes Fredagsblad, der legger vi ut mer informasjon om dugnadsdagen.

Vi gleder oss!

Hilsen FAU"