Fredagsbladet 1 (2023)

Godt nytt år!

Ja, det er ikke hvert år at så mange av juledagene er skoledager, så dermed blir julen med oss et stykke inn i det nye året, til slutten av denne skoleuken, 6.januar. De hellige tre konger vandrer trøstig for å gi de rikeste gaver de har til det nye livet.

Dette motivet kan vi velge å se på som grunnleggende menneskelig. Å ønske å gi noe dypt verdifullt inn i noe kommende, uten helt å vite hva det er, er tillit. I tillitens vesen ligger det å våge å tro at noe skinnende og strålende leder vei. At målet for kongene er et nyfødt barn, forteller om kjærlighetens betydning, tenker jeg.

Slik kan det gamle julemotivet aktualisere seg ut over den kristne konteksten.

Kongene kom fra de forskjelligste steder og kulturer, som om menneskenes felles retning for å la noe nytt, kjærlighetsfylt vokse frem ved å gi sitt beste, er det fremtiden behøver. Selv om motivet er hentet fra kristendommens fortellinger, så kan det være allment gyldig. I en moderne verden kan vi utøve elastisitet i vår tenkning, bære våre "gaver" og bidrag med toleranse og inkluderende væremåte, og bygge opp under det som skaper fremtidshåp, men som vi ikke helt vet hva er eller kan fange i begreper.

Men at det må være av kjærlighetsstoff, det vet vi. Godt nytt år!

8. klasse bidrar til Wikipedia

Det viste seg at Wikipedia ikke hadde noen informasjon om hvor mange frø et "Bredt dunkjevle" kan spre i en sesong.

Før jul gikk derfor 8. klasse til aksjon i mattetimene. Elevene kom etter hvert fram til en gjennomførbar måte for å estimere antallet frø på et strå.

Det måtte kreativitet og utholdenhet til, for telling av frøene var aldri aktuelt. Artikkelen på Wikipedia er nå oppdatert med at antallet frø kan passere 40 000!!!

I tillegg eksperimenterte vi litt med fnokkene på kjemisalen, og etter dette la vi til at fnokkene er fenomenale for å starte et bål😉.

Les den oppdaterte artikkelen her:

Kong vinter er på plass i Eikelia

I 1. klasse har vinter og snø naturlig nok vært tema denne uken; vi har sunget sanger om vinter snø og ski, vi har brettet og limt snøstjerner og klippet snøkrystaller. Og i dag laget vi vinterbilder; vi malte først i blått, lot det tørke litt og så tegnet vi vinterlige motiv oppå. Alle kan se at barna liker vinteren godt!

I morgen går turen til sletta med ski og akebrett.

Hu og hei!

Hilsen oss i Eikelia

Geografiperiode i 6A

Vi utvider vår geografiske horisont og løfter blikket fra lokalmiljø og vårt eget land, til våre naboland i Norden.

Det er noe velkjent godt med nabolandene, samtidig som hvert land har sin egenart og spesiell kvalitet. Litt som oss mennesker, i grunnen!

Vi leter frem både likheter og ulikheter i landskap og levesett, blir kjent med de forskjellige lands språk og flagg, og lar oss fascinere av det eksotiske også her i Norden. Faget appellerer både til tankeperspektiv, systematisering og overblikk- og definitivt til indre bilder og kunstnerisk utfoldelse.

For øyeblikket er vi på Island!

Tur på glattisen med 3A

Mandag trosset vi den speilblanke isen og kom oss på tur i skogen! Vi avsluttet med aking, det ble stor fart og mye latter og moro. Og utrolig nok kom vi oss helskinnet hjem både store og små, uten brukne armer og bein ;) .

Trafikksikkerhet

Vi kommer ikke unna en liten notis om trafikksikkerheten nå på nyåret. Det er mørkt, det er glatt, det er tett snøvær, det er svært mange barn som skal ut av biler og inn i skolegården, og på toppen av det hele har vi dårlig tid på morgenen. I kombinasjon skaper dette mange farlige situasjoner, og vi har fått henvendelser daglig denne uken fra foreldre som observerer nesten-ulykker og skumle situasjoner på pendlerparkeringen. Vi ber dere derfor innstendig om:

- Kjør inn i en parkeringsluke når dere skal slippe av barna. Det er ikke trygt å slippe dem av når du "står litt på siden" i kjørefeltet på p-plassen, barna løper rett ut foran andre biler. Med glatt føre, mye snø, biler i fart og barn som sklir er det flaks at vi ikke har sett ulykker enda.

- Barna bør ha refleks, både på klærne og sekken - gjerne refleksvest

- Be barna om å se seg for når du slipper dem av.

I tillegg minner vi om at lærerparkeringen er for ansatte, vær snill å bruke pendlerparkeringen til å slippe av barna. Med mye snø og mangelfull måking er det allerede trangt om plassene her på morgenen.

Siste frist for å bestille melk

Skolen besluttet før jul at vi forsøker en ny runde med skolemelk. I første omgang gjelder tilbudet for 5. - 7. klasse. Skolen sendte ut informasjon om dette før jul, men vi ser at svært få har meldt seg på. For at vi skal kunne gjennomføre skolemelktilbudet er vi avhengige av et visst volum, og vi ber derfor forelde som ønsker tilbudet om å registrere seg og legge bestilling på www.skolelyst.no . Hvis vi får nok påmeldte, blir første levering 16.1.23.

Tilbudet man kan velge blandt er som følger:

• Lettmelk 1%

• Lettmelk 0,5%

• Lettmelk kakao uten tilsatt sukker

• Lettmelk laktosefri

• Smoothie frukt og grønnsak uten tilsatt sukker

• Minigulrøtter

• Havredrikk, glutenfri

• Drikkeyoghurt med bringebærsmak

Velkommen til årets vintermarked!