Fredagsbladet 21 (2023)

Landbrukspraksis for 9B

Denne uken har 9b vært på landbrukspraksis på Solli gård i Vestfold. De har klippet sau, melket ku, sådd korn, plantet epletrær, laget gjerder, kløyvet ved, laget mat, sunget, lekt, spilt volleyball, badet, plantet og sådd i kjøkkenhagen, hentet egg og enda mye mer til. Lærere og elever er strålende fornøyd med uka!

Gratulerer med bestått fagprøve, Frida!

Denne uken har vært spennende for oss her på skolen, for vår kjære lærling Frida har tatt fagprøven som barne- og ungdomsarbeider. I dag stod sensuren, og Frida fikk bestått med toppkarakter! Vi gratulerer deg så mye, og vi er så stolte av deg og glade på dine vegne.

Frida har vært her som lærling i 2 år, og har også hatt et helt års praksis i tillegg. Hun har jobbet både på SFO og som assistent i skolen. I vår flyttet hun til Drammen og ble samboer, og skal derfor ikke være her på denne siden av fjorden til høsten. Vi kommer til å savne deg Frida, og særlig barna som er så fryktelig glade i deg, men vi ønsker deg all lykke til med fremtiden og de kommende prosjekter. Gratulerer med fagprøven!

Vennskapsdag på SFO

Torsdag hadde vi vennskapsdag her på SFO. Stolte 1. klassinger fikk besøke og bli kjent med sin kommende SFO-base, og fikk en varm velkomst av elever fra 3. klasse. De store barna viste de små rundt på basen både ute og inne, serverte sveler og laget armbånd og tegninger til dem. Det ble en utrolig fin dag, og vi er så stolte over 3. klasse som virkelig viste seg ansvaret verdig og var flotte forbilder.

Turdag for 8. klasse

Turdagene var fra onsdag 10. mai til 12. mai. Onsdagen var en test dag der de øvde på å sette opp telt, sanke ved og fyringsmateriale og fyre opp med fyrstål. Torsdag tok vi bussen til Svestad gård og gikk inn den lille turen til Tjernsbråtan speiderhytte, for å sette opp leirplass der. Resten av dagen ble det masse volleyballspill, litt sjonglering og felles matlaging. Noen lærte å drikke vann som ikke smaker godt og noen var rutinerte speider/turfolk som ikke gikk av veien for å steke pannekaker til de andre - i evigheter. "For en super gjeng"! sier Miljøarbeideren. Masse positive miner og mye bra energi. Litt sutring på fredag når de måtte gå Svestadbakkene i full solsteik og full opp-pakning, er fullt forståelig!

Norsk skogbruksperiode i 4a

I 4a har elevene avsluttet en periode om norsk skogbruk. Hesten var til stor nytte for å dra og kjøre tunge lass, og fløterhaken var uunnværlig for en fløter som transporterte tømmeret til oppkjøpere. Se om du får øye på fløterhaken, tømmersakser og oppkjøpere på disse bildene med eksempler fra bearbeidelser av undervisningen!

Fat, kakeformer, boller, skåler, kakespader, øser....

Da var jaggu nasjonaldagsfeiringen over, og det er som vanlig massevis av kjøkkentøy etter all den gode festmaten å hente i foajeen. Takk for at det hentes snarlig, vi gir det som blir igjen av utstyr til Kiwanis før ferien.