Fredagsbladet 9 (2023)

Den Store Foreldrefesten

Alle foreldre ved skolen inviteres til foreldrefest fredag 10. mars kl. 19.00 på Hellviktangen. Vi håper mange vil bli med! Påmelding skjer ved å vippse 150 kroner til tlf. 915 44 982 (Mats). NB! Begrenset antall plasser – først til mølla gjelder. Arrangør er foreldre i 9B, og eventuelt overskudd går til pilegrimstur for klassen. Les mer om Den store foreldrefesten på https://www.facebook.com/events/738074954593640

Fellesmøte

Kjære elever, foreldre og medarbeidere

Skolen og foreldrene har gjenopptatt en fin tradisjon ved å ha et fellesmøte mellom lærerkollegiet og foreldrerepresentantene. Slikt møtepunkt hvor vi kan bruke tid til å bli bedre kjent og lytte til hverandres perspektiver, er spennende og bra. Vi møttes i går til måltid og faglig påfyll om samarbeidsformer og taushetspliktens muligheter og begrensninger.

Komiteen som hadde ansvar for arrangementet besto av to fra FAU og to lærere. De hadde snekret sammen et variert program på e to timene vi hadde til rådighet. Det var gruppesamtale med kommunikasjon som tema og et informativt foredrag av jurist fra skolelederforbundet. I tillegg gjorde vi et kunstnerisk innslag i høyhastighet som forente oss i smil og latter.

Takk til arrangører og musikklærerne, Stine og Victoria, til Malin for maten, og til alle som deltok.

God helg til alle!

Årlig bidrag til Steinerskolenes Foreldreforbund

I disse dager sendes den årlige fakturaen for medlemskap i Steinerskolenes Foreldreforbund ut. For skoleåret 2022/23 er beløpet kr 360,- Dere kan lese mer om forbundet her:

God stemning på SFO

Det er god stemning på SFO om dagen! Barna leker fint både ute og inne, og vi koser oss sånn. Her er noen glimt fra vår hverdag:

Nøtteliten på besøk i Hasselkroken

Vi i Hasselkroken er så heldige å ha naturen tett på. I vinter har vi laget egen fuglemat som vi har hengt opp utenfor vinduet. Dette gir gevinster nå i form av yrende dyreliv. Fugler av alle slag og masse ekorn. Disse små rabagastene er veldig underholdene og i dag fikk alle lyst til å tegne ekornet som hang utenfor vinduet.

10.klasse:

10.klasse startet semesteret etter jul med en periode i kunsthistorie. Denne perioden viser virkelig at ringen er sluttet.

Perioden startet ved å se på istidskunst og det første elevene gjorde var krumme linjer i kull på jordfarget bakgrunn. Dette er en parallell til første skoledag i 2.klasse

hvor eleven tegner den rette og den krumme linjen. Vi beveget oss gjennom de store kulturepokene i Egypt, Hellas og Romerriket, før vi beveget oss inn i Middelalderen og videre mot Gotikken, Renessansen og Barokken. Vi avsluttet med å se på Nyklassisismen og så på noen retninger i Modernismen. Dette er epoker som elevene har lært om helt siden mellomtrinnet og allerede har forkunnskap om. Nå kunne de trekke linjene mellom hva som skjedde historisk og hvordan dette ga sitt preg på kunsten. Elevene bearbeidet alle epokene kunstnerisk med teknikker og metoder de har tilegnet seg gjennom skolegangen. Den siste oppgaven var å ta et klassisk verk i en moderne drakt, der finner vi f.eks. Mona Lisa i blå, kubistisk stil inspirert av Picasso og Svampebob som Skrik av Munch. Takk for perioden, kjære 10.klasse. Jeg er megastolt av dere! Hilsen Marita

(trykk på lenkene under eller i samledokumentet for å se alle de flotte kunstverkene)

Elevarbeid
Download PDF • 2.51MB

Turdag med 3A

Turdagen på mandag gikk opp til Berger. Solen skinte og glade skibarn som gikk gikk flere runder.

Ny Steinerbarnehage på Nesodden

Hei alle Steinerforeldre!

Nå har jeg holdt på med et prosjekt som skal bli en ny Steinerbarnehage en god stund, og tiden er kommet for at jeg trenger flere folk for å realisere drømmen.

Her på Toppen gård på Fagerstrand/Spro har jeg et stort og flott hus som står klart til å være barnehage. Det er ledig fra 1. juli. 2023.

Nesodden kommune (barnehageavdelingen) og representanter fra miljø og helse har vært her på befaring og er veldig positive til at dette skal bli en ny barnehage.

Huset har nytt bad, nytt toalettrom i 2. etg. og nytt kjøkken. Det gjenstår å skifte vinduer i stuen. Det blir gjort i juli.

Utover dette trenger jeg hjelp til:

- lage plantegninger

- regnskap

- parkering

- sette opp lavvo m.m

Plantegninger må på plass for å få godkjent bygningen som barnehage, i tillegg til at det skal godkjennes av Mattilsynet og Brannvesenet.

Kunne du tenkte deg å bidra til at vi får på plass en ny Steinerbarnehage her på Nesodden? Er du interessert i å bli med på dugnaden? Ta kontakt så raskt som mulig. Vi trenger all den kompetansen vi kan få, så Nesodden kan få en steinerbarnehage til.

Tlf: 41564413

Vilde Emilie Højfeldt

Dialoggruppe for foreldre

Har du barn i alderen 6-12 år som av ulike årsaker strever med å gå på skolen?

Mange foreldre kan kjenne på maktesløshet, når barnet ikke kommer seg på skolen. Losene i Nesodden kommune inviterer til dialoggruppe for foreldre som på ulike vis forholder seg til denne problematikken. I gruppa vil det bli rom for å dele ulike erfaringer, og drøfte eventuelle tilnærminger til det dere står i.

Vårt mål er at gruppen skal kunne fungere som et av flere foreldrestøttende tiltake i kommunen - foreldre er som oftest de beste til å hjelpe egne barn! Vi ønsker oss at gruppen skal bli selvgående på sikt, og kunne fungere som en møtearena, for de som måtte ønske det.

Gruppen vil møtes 4 tirsdager på Tangenten fra klokka 16 - 18, følgende datoer:

14.3

28.3

11.4

25.4

Påmelding til silvia.thorud@nesodden.kommune.no Ved eventuelle spørsmål, ta kontakt på mail, eventuelt telefon: 91816276.