Fredagsbladet uke 36 (2022)

Tur til Grimsåsen med 3a

Denne uken var 3A på tur til Grimsåsen. Vi var heldige med været, og koste oss med strålende sol, vakker natur og ivrig klatring i trær.

Hvis dere kikker nøye etter, ser dere en liten gul kaps øverst i treet ;)

Lærere på skolebenken

Hver torsdag samles alle skolens lærere til lærermøtet. Vi spiser sammen, tar opp temaer som er viktige og dagsaktuelle for ansatte ved skolen, diskuterer det som skal skje fremover, og får viktig informasjon. Vi har innimellom også kreative prosjekter som felles malestund eller sangstund, og denne uken var det også tid for å sette seg inn i andreklassingenes verden, der vi skulle øve på formtegning på tavlene etter kyndig veiledning fra andreklasselærerne. Vi har godt av å bytte roller i blandt, og det var mange spennende opplevelser i å skulle gjøre noe så grunnleggende som å øve på former, og å sitte på skolebenken i stedet for å ha rollen som lærer.

Har du epler til overs i hagen?

4. klasse ønsker seg epler! Høstfesten nærmer seg, og elevene skal kutte epler allerede på tirsdag neste uke. Hvis du har epler i hagen du ikke får spist eller saftet, vil vi gjerne ha dem!

De kan leveres på skolen mandag 12. september, til Hanne Meløe. Vi blir veldig glade hvis dere har lyst til å gi oss litt av det dere har i hagen. På forhånd tusen takk fra alle i 4. klasse.

Siste nytt fra Steinerskolenes Foreldreforbund, september 2022

Hva er Steinerskolenes foreldreforbund (Sff)?

Som forelder ved en steinerskole i Norge er du også medlem i Sff. Vårt mål er et best mulig samarbeid mellom skole og hjem. Vi er samtalepartner og gir veiledning til enkeltforeldre, klassekontakter, FAU, lærere og skoler. Vi samarbeider med Steinerskoleforbundet, Steinerhøyskolen, og steinerskoleforeldre i Europa for å styrke skolenes rammevilkår; både økonomisk, juridisk og pedagogisk. Vi holder kurs og foredrag på foreldremøter, FAU-møter og lærermøter. Medlemskap koster kr. 360,- pr. familie pr. år. Du finner nyttige tips og materiell på vår hjemmeside: www.foreldrene.no – og følg oss gjerne på FB

Podcast om skolestart

Hva ligger i foreldrerollen i skolen? Hvilke forventninger har foreldre, og hva kan vi forvente fra lærerne og skolen? Den populære podcasten «Foreldrerådet» har laget en ny episode der jeg, som daglig leder i Steinerskolenes foreldreforbund, snakker om tema knyttet til skolestart og det å være forelder i skolen. Du kan høre episoden her.

Spennende forskningsprosjekt om 1. klasse steinerskolen

I disse dager starter forskere ved Steinerhøyskolen kartlegging av pedagogisk opplegg for 1. klasse i steinerskolene. Formålet med forskningsprosjektet er å få innsikt i og kunnskap om steinerskolenes praksis og tilbud for fem og seksåringene. Det er også en ambisjon om å skape dialog og kontakt med pedagogiske forskningsmiljøer tilknyttet offentlige universitet- og høgskoler. Tanken er at dialog og samarbeid mellom miljøene vil kunne gi steinerpedagogisk forskning økt betydning og legitimitet i den offentlige samtalen om hva skole er og kan være for aldersgruppen.

Har du spørsmål knyttet til foreldrerollen i steinerskolen, er det bare å ta kontakt.

Vennlig hilsen

Hilde Lengali

Daglig leder i Steinerskolenes foreldreforbund

971 32 313 hilde@foreldrene.no

www.foreldrene.no

Fellesverket er åpent i kveld, Fredag 9.9.

Vi vet at mange av våre elever og deres venner på andre nærskoler bruker Fellesverket, ungdomshuset på Sletta. I kveld er det filmkveld, og alt er som vanlig gratis.

Fellesverket sier om seg selv:

Fellesverket er et gratis aktivitetshus for ungdom fra 8.trinn til 19 år. Et sted hvor ungdom møtes og henger, lærer og mestrer - støttet av trygge voksne. På Fellesverket Nesodden har vi åpen møteplass mandager, onsdager og fredager fra kl.15-20. Hver åpningsdag serveres det gratis varmmat fra kl.16-17. Vi tilbyr arbeidstrening og praksisplasser. På sikt skal vi også tilby Gatemegling og leksehjelp. På huset arrangerer vi ulike verksteder og aktiviteter. Alt er gratis.