Fredagsbladet uke 41 (2022)

Oppdatert: 14. okt. 2022

Bunt sind schon die Wälder

Vår nye og fantastiske tysklærer Constanze har lært bort denne sangen til elevene på mange av trinnene nå i høst. Hør gjerne med barna om dere får dem med på sang!

Bunt sind schon die Wälder,

gelb die Stoppelfelder

und der Herbst beginnt.

Rote Blätter fallen,

graue Nebel wallen,

kühler weht der Wind.

Geige tönt und Flöte

bei der Abendröte und im Mondesglanz

Junge Winzerinnen

winken

und beginnen

frohen Erntetanz.

Store kontraster i 7. klasse

I 7 klasse er det store kontraster om dagen. Sankt Mikael lyser i stråleham, mens Sonegeografien skinner fra kalde arktiske strøk!

Halv planleggingsdag torsdag 27. oktober

Den 27.10 har elevene fri etter kl 12.30. Lærerne har en halv plandag ifb. med opplæring i Visma, det nye skoleadminstrative systemet som snart skal tas i bruk. SFO åpner kl 12.30 denne dagen, og alle barn som har plass på SFO kan gå rett hit.

Mikaeli i 1. klasse

I 1. klasse hadde vi egen Mikaelifest på torsdag før høstferien. Etter motsprøvene ute, ble barna slått til ridder med sine selvlagde sverd. Vi spiste dragesuppe og sverdbrød og alt har barna laget selv.

Tilslørte bondepiker som overraskelse dessert!

Et lite glimt fra Eurytmi i 2. klasse

I andre klasse er elevene svært opptatt av Eurytmi om dagen. Dette er det første året de har Eurytmiundervisning i den flotte Eurytmisalen vår, og med vår nye lærer Daria er det mye som utforskes igjennom bevegelse og hele sanseapparatet vårt. Det har også vært stor stas å få egne Eurytmisko! Foreldrene i andre klasse forteller om engasjerte barn, som viser eurytmi hjemme, og her ser dere barna i full sving med Daria.

Verdensdagen for psykisk helse

Skolen markerte som vanlig verdensdagen for psykisk helse på ungdomstrinnet. Helsesøster Anne-Mina, miljøarbeider Sonja og klasselærer Marita hadde stand i foajeen i storefri, og over hele u-trinnet hang plakater med informasjon om årets tema: Vi trenger hverandre. 1 av 4 norske ungdommer kjenner seg ensomme. Elevene fikk derfor i oppgave å reflektere over hva de kunne gjøre og bidra med, og skrive det ned. Forslagene som kom inn var mange, og flotte, og det var tydelig at dette engasjerte flere.

3A på tur!

På mandager er det fast turdag for 3A. Denne mandagen gikk turen til Grimsåsen, og vi hadde en fantastisk dag ute. Grener og stokker ble samlet og båret til et stort tre, og det ble bygd en stor gapahuk til lek. Fargene var de vakreste gule, røde og lysegrønne, nå er virkelig høsten kommet!

Lanternefest

Kjære foreldre i 1.-4.klasse,

Hold av datoen til en av de vakre og inderlige fester vi har i den mørke årstiden, Steinerskolens lysfest, torsdag 10.11.kl 17:00.

Festen er en stille fest, vi lar sangen klinge og lyset fra lanternene danse i den mørke natten.

Sanger, lydfiler og informasjon kommer neste fredag.

Hjertelig velkommen!

Vintermarked

I år er det 3B som skal arrangere Vintermarkedet i 2023 til inntekt for klassen.

Vi ønsker oss derfor svært gjerne alle bidrag vi kan få av vinterutstyr og Vinterklær (ytterklær)!

Ski, støvler, staver, hjelmer, akebrett, snowboard, skøyter, bukser, jakker, dresser osv. På forhånd tusen takk!

Kontakt Lone Rønås for levering/opphenting.

Kakefat

Vi fikk så mange gode eplekaker til St. Mikael! Nydelige kaker i alle former og fasonger, som vi koste oss stort med.

Men det ligger igjen en hel del kakefat. Vi ber om at dere henter disse så snart som mulig, på bordene i gangen under foajeen (ned trappen). Tusen takk for hjelpen!

Skolekalenderen 2022-23

Endelig har den flotte skolekalenderen kommet! I skolekalenderen finner dere alle skolens arrangementer, fester, foreldremøter, planleggingsdager, ferier og andre viktige datoer. Mange har etterspurt den, og nå er den her! Barna har fått med et eksemplar hjem i sekken, men for foreldre med delt bosted kan dere hente deres eksemplar hos Siri på kontoret.